6 ژوئن 2022 - بر اساس تجزیه و تحلیل جدیدی که در نشست امسال انجمن دیابت آمریکا (ADA) ارائه و در بیانیه مطبوعاتی این سازمان شرح داده شد، ممکن است نرخ اختلال بینایی پس از سال ها کاهش، دوباره در حال افزایش باشد.

دیابت نوع 1 و 2 ، هر دو با مشکلات چشمی مانند رتینوپاتی دیابتی مرتبط هستند که می تواند منجر به از دست دادن بینایی شود. برای افراد مبتلا به دیابت مهم است که معاینه چشمی منظمی داشته باشند، زیرا تشخیص زودهنگام برخی از مشکلات می تواند به جلوگیری از کاهش بینایی کمک کند- با انجام درمان یا انجام اقدامات دیگر برای جلوگیری از بدتر شدن مشکلات چشمی. مشکلات بینایی همچنین با سایر پیامدهای بد سلامتی، از جمله بدتر شدن سلامت قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و حتی پیامدهای بدترCOVID-19 ، مرتبط هستند. علاوه بر بهینه سازی کنترل قند خون، ممکن است اقدامات دیگری در سبک زندگی مانند پیروی از یک رژیم غذایی سالم وجود داشته باشد که بتواند به کاهش خطر یا جلوگیری از کاهش بینایی شما کمک کنند.

در تجزیه و تحلیل اخیر، محققان داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) را در طول 20 سال از سال 1999 تا 2019 بررسی کردند. در طول این دوره، نسبت افراد مبتلا به دیابت که اختلال در بینایی خود را گزارش کردند، کاهش جزئی داشت( از 21.5٪ تا 20.7٪)، اما پس از آن از سال 2012 تا 2018، این عدد دوباره از 17.7 درصد به 20.7 درصد افزایش یافت. اما نگاه دقیق‌تر به داده‌ها - نگاهی به میانگین‌های سه ساله ی پاسخ‌ها - تصویر کمی متفاوت را ترسیم کرد.

افزایش احتمالی تعداد افراد مبتلا به دیابت که دچار اختلال بینایی می شوند

بین سال‌های 1999 و 2012، میانگین متحرک سه ساله ی نسبت افراد مبتلا به دیابت که اختلال بینایی خود را گزارش کردند، از 21.5 درصد به 17.7 درصد کاهش یافت. اما پس از آن از سال 2012 تا 2018، این عدد دوباره از 17.7 درصد به 20.7 درصد افزایش یافت. این روندها نشان می‌دهد که پیشرفت‌هایی که در توقف اختلالات و کاهش بینایی در افراد مبتلا به دیابت اتفاق افتاده بود به حداقل کاهش یافته است، و این روند ممکن است در حال حاضر به سمت کاهش بینایی تعداد بیشتری از افراد در حال حرکت باشد.

دکتر الیزابت لوندین، نویسنده ی این مطالعه، دانشمند ارشد در ابتکار سلامت چشم انداز در CDC، در این بیانیه مطبوعاتی، گفت: در حالی که یافته‌های ما از روند افزایشی در دهه گذشته، از نظر آماری معنی دار نبود، اما این یافته ها می‌تواند یک هشدار اولیه از این موضوع باشد که روند اختلال بینایی در بین مبتلایان به دیابت در جهت اشتباهی در حال حرکت است. تحقیقات بیشتر به ما در درک بهتر علل روند صعودی اخیر و طراحی مداخلات موثر برای جلوگیری از کاهش بینایی در افراد مبتلا به دیابت در سراسر کشور کمک خواهد کرد.

محققان خاطرنشان کردند که تحقیقات آینده باید این روندها را زیر نظر داشته باشند و سعی کنند علل بالقوه بدتر شدن روند کاهش بینایی در افراد مبتلا به دیابت - مانند تغییرات در کنترل قند خون، غربالگری بینایی یا دریافت سایر خدمات مراقبت های بهداشتی - را شناسایی کنند. ما باید مداخلاتی را طراحی کنیم که بتوانند به حفظ بینایی تعداد بیشتری از افراد دیابتی کمک کند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/07/06/vision-impairment-may-be-on-rise-in-people-with-diabetes/